Main Article Content

Abstract

Indonesian Legislative Assembly is  the high institutions and public representatives with the authority to design, discuss and establish a law that the state requires. As in Article 7 Verse (4) Act number 13 in 2019 on MD3 that the term of parliament was five (5) years and ended when new members of the parliament were taking an oath. There is a legal vacuum to the effectiveness of the legislative regulatory management, which needs to be examined for whether or not there is a fight on the principle of certainty of law and democracy. To find answers to questions of formulated problems treated using normative law research with a descriptive approach with secondary data. The result of this study has been decided that the effectiveness of the regional autonomy and policy on micro finance as well as law.

Keywords

Effectiveness Certainty Law Limitation

Article Details

Author Biographies

Agus Setiawan, Universitas Lampung

Faculty of Law

Chandra Perbawati, Universitas Lampung

Faculty of Law

Siti Khoiriah, Universitas Lampung

Faculty of Law

How to Cite
Setiawan, A. ., Perbawati, C. ., & Khoiriah, S. (2023). ON THE EFECTIVENESS OF THE PERIODEZATION OF MEMBERS OF THE PEOPLE’S REPRESENTATIVE CONCIL IN TERMS OF JURIDICAL: TINJAUAN YURIDIS TENTANG EFEKTIVITAS PERIODESASI ANGGOTA DEWAN PERWAKILAN RAKYAT. Constitutional Law Society, 2(2), 116–124. https://doi.org/10.36448/cls.v2i2.31

References

  1. Agustam, Konsepsi Dan Implementasi Demokrasi, Jurnal TAPIs Vol.7 No.12 Januari- Juni 2011.
  2. Aisyah, Siti. Evaluasi atas Kinerja Badan Perwakilan Lokal pada Era Reformasi. Jurnal Organisasi dan Manajemen, Volume 5, Nomor 2, September 2009.
  3. Arif Supriyono, Membatasi Masa Jabatan Legislatif diakses darihttps://www.republika.co.id/berita/ pada tanggal 18 Maret 2022, pukul 16.05 WIB
  4. B.N. Marbun, DPR RI- Reformasi Pertumbuhan dan Cara Kerjanya, PT. Gramedia Pustaka Utama, Jakarta, 1992.
  5. Daftar. Anggota. DPR.Republik Indonesia,diakses dari https://id.wikipedia.org/wiki/, .pada tangggal 23 bulan Juli 2022, .pukul 14.10 WIB
  6. Dahlan Thaib, Kedaulatan Rakyat, Pada Negara Hukum, Dan Konstitusi, (Yogyakarta: Liberty Pers, Tahun 2000).
  7. Efriza, Refleksi Kinerja Politisi DPR Era Reformasi, Jurnal Communitarian (Prodi Ilmu Politik).
  8. Eliana Sari. Pertumbuhan Dan Efektivitas Organisasi, (Jakarta: Jayabaya University Perss 2007).
  9. Indroharto, Usaha Memahami Peradilan Tata Usaha Negara. (Jakarta, Pustaka Sinar Harapan 2002).
  10. Janedjri M. Gaffar, Demokrasi Konstitusional Praktik Ketatanegaraan Indonesia.
  11. Jimly Asshidiqie, Pengantar Ilmu Hukum Tata Negara. (Jakarta: Rajawali Pers, 2016.
  12. Memahami Dinamika Sosial Politik Indonesia. (Jurnal Pemikiran Sosiologi. Volume. 1. Nomor. 1. Tahun 2012).
  13. Muhammad Al Kautsar, Pembatasan Periodesasi Masa Jabatan Anggota Legislatif, Jurnal Hukum Kenegaraan: Volume. 3, Nomor.3, 2019
  14. Nugroho, Heru. Demokrasi dan Demokrasi: Sebuah Kerangka Konseptual untuk Memahami Dinamika Sosial Politik Indonesia. (Jurnal Pemikiran Sosiologi. Volume. 1. Nomor. 1. Tahun 2012).
  15. Setelah Perubahan UUD 1945. (Jakarta: Konstitusi Press 2012).
  16. Solihah, Witianti, Pelaksanaan Fungsi Legislasi Dewan Perwakilan Rakyat Pasca Pemilu 2014: Permasalahan Dan Upaya Mengatasinya, Jurnal Ilmu Pemerintahan, (CosmoGov, Vol.2 No.2, Oktober 2016).
  17. Winarno…Paradigma Baru Pendidikan Kewarganegaraan, (Jakarta: Bumi Aksara, 2017).
  18. Yulistyowati Efi, Pujiastuti Endah, Tri Mulyani...Penerapan Konsep Trias Politica Pada Sistem Pemerintan Indonesia: Studi Komparatif Atas Undang-Undang Dasar Tahun 1945 Sebelum Dan Sesudah Amandemen” Jurnal Dinamika Sosial Budaya, Volume 18, Nomor 2, Desember 2016.